Women at the helm: The quiet revolution in real estate

Исторически секторът на недвижимите имоти е бил предимно ръководен от мъже. Но в последните години, и по-специално в България, много жени реализират кариерата си като професионалисти в областта на недвижимите имоти, и постепенно оказват влияние в тази сфера.

Въпреки напредъка, се наблюдават разлики в заплащането между двата пола. Според данни от НСИ, разликата в заплащането между мъже и жени в сектора на недвижимите имоти се е увеличила значително през последните години, достигайки до 10% през 2022 г. Въпреки че жените представляват по-голяма част от работната сила в бранша на недвижимите имоти, около 55,7% от служителите, те печелят по-малко от мъжете, със средни годишни заплати приблизително с 19,5% по-ниски от тези на техните колеги мъже. Това е само едно от многото предизвикателства, пред които са изправени компаниите в сектора, ръководени от жени.

В България оперират над 1500 традиционни агенции и хиляди индивидуални брокери, което води до интензивна конкуренция и фрагментиран пазар. Представете си, че ръководите стартъп компания от 8 души, целите да дигитализирате 35-годишна индустрия с остарели практики и традиционна система, към която вече няма доверие. Въпреки това обществото приема статуквото, а все още не е припознало адекватната, работеща алтернатива, която компании като flatimo предлагат.

Сега, предвид този контекст си представете следния сценарий: 30-годишен главен изпълнителен директор жена, с международен опит в инвестициите и развитието на недвижими имоти, набира средства и презентира пред мъже, които традиционно са свикнали да работят само с по-възрастни мъже. Добавете още две жени професионалисти – главен оперативен директор и маркетинг мениджър, мотивирани да стимулират по-прозрачния процес на отдаване на имоти под наем, въпреки стереотипите, в които неизбежно ще бъдат поставени.

Всичко това е истина в управленския женски екип на flatimo, който се стреми да разбие бариерите и да изгради стартъп, предоставящ дигитализирана алтернатива на традиционните брокерски агенции, докато се изправя срещу немалко стереотипни предразсъдъци. В следващите редове ще споделя с вас съвети от управленския екип на flatimo, а именно главния изпълнителен директор София Топалова-Златкова, главния оперативен директор Невена Борисова и себе си (Станислава Илиева, маркетинг мениджър).

Надяваме се, че нашите съвети ще бъдат полезни за всички жени предприемачи, опитващи се да създадат промяна. Нашето трио основава всяка дума на собствения си опит и как той ни е оформил до днес.

Оставете егото настрана. Никога не е лично

Един ключов съвет е да започнете да възприемате себе си като професионалисти, а не като жени. В сектори, доминирани от мъже, или когато искате да привлечете вниманието на влиятелни мъже инвеститори, най-силният ви инструмент е вашата собствена вяра в себе си и увереността, че разбирате представената информация в дълбочина и че можете да предоставите решение за всяко предизвикателство, което ви се даде.

Опитът на София я е научил напълно да забрави егото си и да промени собственото си възприятие за себе си, така че да е в по-силна и уверена позиция. Всички потенциални инвеститори, с които е разговаряла, са мъже и тя неведнъж е била конфронтирана с неудобния предразсъдък към женския пол, свързан с първоначално недоверие.

Когато е презентирала за привличане на инвестиции, София е знаела, че често ще играе в нейна полза да включи в срещата мъж-член на борда на flatimo. В множество случаи, въпреки че тя и Невена са представили идеята и финансовото искане, въпросите твърде често са се адресирали към мъжете членове на борда в стаята. Последващата комуникация, въпреки че е била водена от София, е била връщана обратно към мъжете членове на борда, а не към София, главния изпълнителен директор. С много търпение и в хода на времето, тя е успяла да установи добри отношения, в които инвеститорът комуникира директно с нея, признавайки я за надежден професионалист.

Невена се усмихва, спомняйки си за своя приятелка, собственик на строителна компания, която е трябвало да наеме мъж сътрудник за “визуална тежест”, за да може бизнесът й да бъде възприеман сериозно. Тя споделя, че въпреки че той е в управленския екип, не извършва никаква управленска работа, тъй като основната цел е подсъзнателната стойност на пола му в строителния бизнес.

Трябва да се смеем, иначе ще плачем. Ставали сме свидетели на коментари от клиенти като “Тези жени по красота ли ги избирате?” или “Няма да говоря с малки женички” от наемодател, настояващ да разговаря с мъж.

Толерирането на сходно отношение не е приемливо решение, но е редно също така да приемем, че не можем магически да отсртаним всички предразсъдъци, с които се сблъскваме. Така че за ваше добро, когато сте изправени пред подобна ситуация, забравете за егото си и никога не приемайте ситуацията лично. Междувременно, използвайте всяка благоприятна възможност да говорите за тези проблеми и стъпка по стъпка да мотивирате промяна в мисленето.

Бъдете подготвени. Бъдете сериозно подготвени

Когато презентирате или представяте вашата идея, разбира се, очаквано е да познавате темата и да можете да отговаряте на въпроси или да приемате обратна връзка. Това е основна предпоставка. Но когато става дума за сектор със съществуващи предразсъдъци, нашият съвет е не само да познавате своя материал – трябва да бъдете свръхподготвени. Защото понякога умишлено ще ви поставят спънки.

Трябва да разбирате в дълбочина и да можете да подкрепите всяко число или твърдение, което правите – и повече. Ако презентирате пред потенциални партньори или инвеститори, първо се уверете, че представяте историята си по убедителен начин, акцентирайки върху ключовите послания, които искате другата страна да запомни. Не по-малко важно е да предвидите какви въпроси могат да ви зададат. Слушателите ще имат въпроси, тъй като естествено те не са експерти във вашия продукт или услуга, но те също могат да ви поставят в неудобно положение умишлено и да ви накарат да се почувствате неудобно.

Невена си спомня за среща с потенциален клиент – мъж от строителния сектор, който е предизвикал нея и сътрудничката й с пасивно агресивни въпроси в продължение на поне половин час, преди да приеме, че двете жени имат добри познания за индустрията и могат рационално да аргументират всяка точка. След което той е смекчил тона си и разговорът е станал по-лесен, по-приятен и по-колаборативен. В края на срещата мъжът е признал, че когато първоначално видял “две малки момиченца”, се е усъмнил, че знаят какво правят и е решил да ги подложи на кръстосан разпит.

Според нашия опит, жените често са склонни да бъдат по-самокритични от мъжете, да очакват повече от себе си, да са по-добре подготвени от мъжете, но да не вярват в себе си колкото тях. Проучвания показват, че липсата на увереност при жените допринася за една трета от разликата във финансовата грамотност между половете. Така че, въпреки че жените имат по-ниска финансова грамотност от мъжете, те знаят повече, отколкото мислят, че знаят. Този начин на мислене често се прилага във всичко, което правим. Един начин да се справим с това несъответствие в увереността е образованието, или така нареченото в бизнеса менторство.

Формирайте бъдещите лидери: Жените като ментори

Жените са склонни да обгрижват, да наставляват и са емпатични мениджъри, чието влияние може да увеличи продуктивността на един екип. Данни показват, че жените лидери подобряват бизнеса чрез насърчаване на приобщаващи и подкрепящи работни среди, което подобрява работата в екип, сътрудничеството и удовлетвореността на служителите. Стремете се да намерите страхотен ментор, който е опитен, знаещ, споделя сходни с вашите ценности, слуша внимателно, дава ви насоки, но не и готови решения.

Станислава подкрепя това и споделя за своя растеж като професионалист, наставлявана от вдъхновяващ мениджър (жена), която много бързо е идентифицирала нейните силни страни и я е подтиквала да достига потенциала си през цялата й кариера до момента. Тя си спомня как в първите си два месеца в голяма корпорация е била поканена от мениджъра си да представи бизнес плановете на компанията на сцена пред 500 търговци и корпоративни партньори, с целта да ангажира вниманието им и да ги вдъхнови. Моментално я е обзело съмнение в себе си, но фактът, че мениджърът й я е помолил да го направи, й дал увереност, че може би Станислава е способна на тази задача. И тя се справила блестящо. И до ден днешен в трудна работна ситуация тя винаги поглежда през призмата на бившия си мениджър и се замисля “Какво би направила тя сега” и скоро намира решение. Правилните менторство и коучинг могат да имат огромно влияние, когато целите личностно и професионално развитие.

Да пробиеш в традиционно доминираната от мъже индустрия като тази на недвижимите имоти изисква повече от просто добра стратегия и солиден екип – това изисква устойчивост, подготовка, дълбока вяра в собствените си способности и подкрепящи, емпатични лидери. Въпреки често срещаните предразсъдъци на база разликите в половете, и структурните предизвикателства, жените в бранша на недвижимите имоти се опитват да преформулират наратива – стъпка по стъпка с всяка една презентация, всяка една среща и всяка една успешна сделка. Ако забравим за егото, винаги сме свръхподготвени и помагаме и на другите по пътя си, жените предприемачи можем не само да успеем – можем да създадем трайна промяна.




Прочетете оригиналната статия, създадена за The Recursive, тук

Join The Discussion

Compare listings

Compare