Как се създава иновативна платформа за недвижими имоти?

Economy.bg_иновативна платформа за недвижими имоти

Как се дигитализира традиционен пазар, какви са най-големите предизвикателства и как Flatimo разчупва статуквото в наемите и продажбите на имоти – Невена Борисова, нашият оперативен директор, разказва в интервю с Economy.bg за рубриката Startups in BG.

  1. Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?

flatimo е първата онлайн платформа за недвижими имоти в България, която предлага иновативен модел за наем и продажба на жилища, чрез дигитализиран процес и без брокер. Услугата ни се ползва и от двете заинтересовани страни – собственици, които искат да отдадат или продадат имота си бързо и лесно с най-ниската комисиона на пазара. Съответно на наематели и купувачи помагаме да намерят имот бързо, без стрес и напълно безплатно, гарантирайки им 100% истински обяви, така че клиентите да усетят полагащото им се вълнение от процеса по намиране на нов дом.

Идеята за flatimo се роди от нашия многократен негативен личен опит в търсенето и отдаването на жилище под наем, подплатен от наблюденията ни на тенденциите в сектора. От години има историческото поскъпване на жилищата, което не отговаря на повишението в жизнения стандарт; новото строителство достига рекордни нива, а ⅓ от жилищата в столицата са необитаеми. Освен това масово има понижено доверие към брокерските посредници и растящо време за намиране на наемател. Лично сме се сблъсквали с редица порочни практики на пазара – от фалшиви или неточни обяви до недопускане на клиент до сключването на сделки. Допълнително потвърдихме спешната нужда на пазара от работеща алтернатива като проведохме количествени и качествени проучвания. Решихме да адресираме всички негативи като предложим нов бизнес модел, който се уповава на дигитализацията на процеса и ефективното управление на времето и ресурсите в екипа ни, което ни позволява да предложим най-ниските такси на пазара.

  1. Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?

Около година ни трябваше, за да избистрим идеята, да я верифицираме с пазара, да създадем работеща платформа, да дефинираме кои точно са нашите клиенти, както и да изградим отдаден екип, чиито членове са мотивирани и компетентни, като в същото време са експерти от извън брокерската сфера, защото искахме да минимизираме риска да носят лошите практиките с опита си.

Ежедневно мисията ни е да направим процеса по-ефективен, прозрачен и иновативен, така че постоянно правим подобрения, взимаме обратна връзка от пазара и клиентите и ултимативно целим да вкараме доза вълнение и лекота в процеса по намиране на нов дом или отдаване на жилище под наем. 

  1. Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?

Сблъсквали сме се с множество предизвикателства, като започнем от формирането на екипа и намирането на баланс между нуждите на растящата компания и ограничените ресурси. От оперативна гледна точка, компанията срещна трудности с внедряването на иновации и дигитализация на процесите поради липсата на добри практики, похвати и разработени софтуери на българския пазар. Намерихме решение чрез комбинация от един български софтуер с няколко международни, за да оптимизираме вътрешните процеси във flatimo.

Допълнително, обществото е свикнало, че процесът вече 35 години е един и същ, въпреки че ултимативно не са доволни от него. Наши потенциални клиенти са изпитвали  затруднение с разбирането на бизнес модела на flatimo и ние постоянно се стараем да разчупваме навика. Екип продажби ежедневно разяснява, че flatimo не е брокер, а дигитална платформа, обяснява защо се работи без комисиона за наематели/купувачи и как успява да предложи най-ниската комисиона на собствениците. Преодоляваме тези изпитания чрез маркетингова комуникация, постоянни подобрения в сайта, синхронизация в екипа и посланията, които се комуникират към клиенти.

  1. Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности?

Осигурихме първоначалния капитал чрез лични средства, на по-късен етап и с външна инвестиция. Целта е тази година вече да излезем на печалба.

  1. Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?

Както повечето стартъпи, първите ни клиенти бяха наши приятели, познати и техни контакти – използвахме цялата си лична мрежа, за да стартираме с изграждането на познаваемост на марката ни. Имайки опит от пазара и събирайки достатъчно обратна връзка, започнахме активното предлагане на услугата, като паралелно с това стартирахме и с рекламна комуникация, с ясното съзнание че се изправяме срещу много силна конкуренция и установен начин на мислене, върху който няма да се влияе лесно.

  1. Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?

Към момента flatimo оперира в София и работи с всеки собственик на жилищни недвижими имоти (апартаменти, студиа, къщи) или търсещи наематели и купувачи.

  1. Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?

Услугите ни се отличават спрямо конкуренцията с няколко ключови елемента: предлагаме най-изгодните условия на пазара с комисиона за собственика в размер на 40% от месечния наем или 2% от продажната цена и изцяло безплатна услуга за наематели и купувачи. Процесът е изцяло дигитализиран, с възможност за онлайн запазване на огледи и подписване на договори, без излишни телефонни обаждания, без уговорки за огледи в последния момент. Знаейки, че 35% от обявите в най-голямата платформа за недвижими имоти в България са фалшиви или изтекли, но се пазят онлайн с цел събиране на данни от потенциални клиенти, искахме да гарантираме, че всеки имот в сайта на flatimo е проверен от екипа. Затова обявите са публикувани с точен адрес, детайлно описание, качествени снимки и видео обиколка, което значително съкращава пътя до сключване на сделка – към момента ни отнема средно 2 огледа за отдаване на имот. Едно от основните предимства е, че не сме брокери, а екип от специалисти в областта си – всеки се грижи за своята стъпка от процеса, което разчупва традиционния модел на работа с индивидуален брокер. Не на последно място даваме възможност на собствениците сами да провеждат огледите, което често е предпочитано, но не стандарт в индустрията, като предлагаме и опцията ние да го правим вместо тях.

  1. Как се разви Вашата компания от създаването си досега?

Развитието на flatimo е постоянен процес – учим се от пазара и нашите клиенти, а платформата и посланията ни претърпяха няколко метаморфози, така че да бъдат възможно най-разбираеми и лесни за ползване. Екипът ни се разрасна, ставаме все по-разпознаваеми за хората, започваме да създаваме и развиваме различни партньорства с компании, с които имаме допирни точки и можем да сме си взаимно полезни.

  1. Какво предстои оттук нататък?

Поставили сме си амбициозната цел да дигитализираме 30-годишна индустрия с остарели практики и традиционна система, към която няма доверие. Първоначално искаме да изградим солидна база и доверие в София и в следващите 2-3 години предвиждаме разрастване и в големите градове в страната. Също, планираме да разширим функционалностите на платформата ни – ще бъде още по-интуитивна, с повече възможности за контрол и удобства за собствениците на жилища и вълнуващи ъпдейти и функции за наематели/купувачи.

  1. Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?

Допускахме грешки в процеса на развитие на бизнеса, най-вече свързани с това как комуникираме платформата и нейните предимства към крайния потребител. Вярвам, че вече сме се поучили от тях и сега сме много по-уверени в това кои са нашите потенциални клиенти и какво трябва да им кажем, за да спечелим доверието им.

  1. А кои са най-важните уроци, които научихте?

Урок номер едно – непрестанно да търсим обратна връзка от пазара и клиентите ни, да се вслушваме и разнищваме в дълбочина, защото често може да си мислим, че предлагаме точно това, от което имат нужда, а всъщност да пропускаме ценни подробности. Клиентите ни и потенциалните такива са най-важният съветник и коректив! Наравно по важност се подрежда и екипът – ако нямаме добра комуникация помежду си, синхрон и мотивация и ако не сме на една вълна и най-добрата идея е обречена на провал.

  1. Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?

Универсалният съвет в предприемачеството е, че няма как да успееш или да постигнеш нещо без да рискуваш. Ако имате идея за продукт или услуга, които решават реални, наболяли проблеми или пък са по-добри, по-ефективни, по-отимални от съществуващи такива – действайте. Заредете се с търпение, упоритост, бъдете готови на 100% отдаденост и си направете добре сметките, за да може в най-лошия случай просто да сте научили един полезен урок, който да ви е довел още една стъпка по-близо до успеха.

Join The Discussion

Сравнете обявите

Сравнете